top of page

Culinair Ambiance, april 1999

Het verhaal van "IJsbeer" begon 5 jaar geleden (1994) toen Marie-Christine Plaetevoet-Rillof zelf ijs ging maken en verkopen aan een raam op de zeedijk van De Panne. Een ijskraampje zoals er ogenschijnlijk vele zijn aan de Belgische kust. Maar omdat het ijs zo lekker was, kwamen er steeds meer fijnproevers op af. Vandaag is dat stalletje er nog altijd, maar enkele huizen verderop opende Marie-Christine onder dezelfde naam een modern ijssalon met een gloednieuwe plaats waar alles volgens de HACCP-normen verloopt. In het hoogseizoen werken er, tijdelijk personeel incluis, twintig mensen. Ze maken en serveren koffie, pannenkoeken, wafels en vooral schepijs en ijscoupes. Want Marie-Christine biedt op de twee verkooppunten liefst zestig verschillende, in huis gemaakte smaken roomijs en sorbets aan. Iedere dag worden er 22 smaken ijs geserveerd. Daarnaast zijn er ook nog eens vijf soorten soft ice. Ze wordt daarbij flink geholpen door de 19-jarige zoon Davy die niets liever doet dan nieuwe smaakcombinaties uitproberen. Het geheim van haar succes is dubbel: ze is voortdurend met "haar" product bezig en ze koos voor een half-artisanale ijsbereiding. Ze combineert goede convenienceproducten met melk en eierdooiers van de beste kwaliteit en verse vruchten. De melk bijvoorbeeld is alleen volle hoevemelk die ze, zelfs op de drukste dagen, gaat inkopen bij een boer in de polders. Onze "ijskoningin van de kust" maakt er ook een erezaak van om de nieuwe trends op de voet te volgen en aan te bieden. Daarvoor gaat ze naar Rimini, waar de voornaamste vakbeurs voor ijsbereiders plaatsvindt. Want er zijn wel degelijk modes en rages in roomijs. Vorig jaar, zegt ze, was litchi-ijs de nieuwigheid. Voor dit jaar pakt ze uit met limoen-chocolade-ijs, pruimenijs en rabarberijs. Laat de mooie dagen maar snel beginnen!

Tekst: Ludo Hugaerts


Recente berichten
Archief
bottom of page